MITEN RENDA TOIMII
- Covid-19-turvallisuus- ja hygieniaohjeet. Huolehdi korkeasta käsihygienista ja mahdollisuuksien mukaan riittävän turvavälin pitämisestä tuotteen haun ja palautuksen yhteydessä. Suosittelemme kasvomaskien käyttöä tilanteissa joissa tapaa muita ihmisiä. Mikäli sinulla on oireita tai epäilet saaneesi Covid-tartunnan, peruuta tapaaminen ja sovi uusi vuokrausaika. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta löydät voimassa olevat ohjeet.
- Verkkopalvelussa muille käyttäjille näkyvät ainoastaan nimesi, eikä palvelu näytä tarkkaa osoitettasi.
- Kirjautuessasi valitse riittävän vahva salasana, jotta yksikään epärehellinen taho ei pääse kirjautumaan profiiliisi. Vaihda salasanasi välittömästi, jos epäilet sen joutuneen vääriin käsiin. Vaihda salasanaa riittävän usein.
- Maksu veloitetaan maksukortiltasi ja veloitus lähtee kortiltasi toisen osapuolen hyväksyttyä vuokrauspyyntösi. Lisätietoja maksupalveluntarjoajasta ja turvallisesta maksamisesta löydät sivulta stripe.com.
- Suosittelemme että tuotteiden vuokraus ja palautus tapahtuisi julkisilla paikoilla. Viestintä osapuolten välillä palvelun ulkopuolella on ehdottomasti kiellettyä, koska palvelu ei voi taata tällöin asioinnin turvallisuutta.
- Tuotteesta on mahdollista pyytää panttia, huomioi että vuokraaja ja vuokralleantaja sopivat vakuudesta keskenään, mahdollista panttia ei voida veloittaa maksupalveluntarjoajan kautta! Suosittelemme tekemään kirjallisen sopimuksen pantista ja sopimaan ehdot huolella.
- Otathan meihin välittömästi yhteyttä mikäli epäilet ilmoituksen aitoutta tai käyttäjän rehellisyyttä. Asiakaspalvelumme selvittää asian ja on tarvittaessa yhteydessä viranomaisiin. Voit lisätä tapaamispaikan jo ilmoitus tekstiin, esimerkiksi tuotteen nouto Kulosaaren metroaseman edestä.
- Turvallisuussyistä kaikki yhteydenpito tulee tehdä Rendan verkkosivuston kautta, eikä yhteystietoja kuten puhelinnumeroa tai sähköpostia saa luovuttaa. Ylläpitäjällä on oikeus poistaa käyttäjät, jotka eivät noudata käyttöehtoja.
Joskus tuotteet sopisivat useampiin ryhmiin, mutta jos sinulla on vuokrattavana esimerkiksi juhlateltta, niin todennäköisemmin vuokraaja etsii tuotetta kategoriasta juhlatarvikkeet, kuin vaikkapa kohdasta teltat.
Esimerkit; Leena on suorittanut kaikki lukion biologian kurssit. Seuraavan kerran hän tarvitsee biologian kirjaansa vasta vuoden kuluttua, kun on aika alkaa lukemaan kirjoituksiin. Yksi lukion jakso kestää vajaa kaksi kuukautta, jolloin Leena valitsee vuokrauksen ajaksi kuukauden.
Toivo asuu lähellä rantaa ja hänellä on varastossaan suppilauta jota hän mielellään vuokraa. Toivo laittaa ilmoituksen ja valitsee vuokrausajaksi tunnin. Läheisen sijainnin ansiosta kuljettamiseen ei tarvitse varata aikaa, joten Toivo voi vuokrata lautaa useille innokkaille suppaajille saman päivän aikana.
Kati on tehnyt ilmoituksen vuokrattavista rattaista ja valinnut hinnaksi 5 €/ vuorokausi. Riina laittaa Katille yksityisviestin ja kertoo että haluaisi vuokrata rattaat koko kuukaudeksi. Riina ei ole valmis maksamaan tuotteesta päivähintaa, joka koko kuukauden osalta muodostuisi varsin korkeaksi. Kati ja Riina sopivat kuukausihinnaksi 70€ ja tämän jälkeen Kati käy muokkaamassa ilmoitusta ja merkitsee ajaksi kuukauden ja hinnaksi 70€, jonka jälkeen Riina voi tehdä varauksen.
Erityisehdot on mahdollista lisätä kuvauskenttään. Erityisehto voi olla vaikka maininta, vaatiiko tuote pesetyksen pesulassa, vai voiko sen pestä koneessa.
USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET
Miten saan tuoton vuokratuista tuotteista?
Kirjautuessasi palveluun sinun tulee lisätä tilitiedot, jotta pääset vuokraamaan tuotteita muille ja jotta maksupalveluntarjoaja Stripe ja PayPal voivat maksaa palkkiosi suoraan tilillesi. Stripe ja PayPal hyväksyy ja tarkastaa tilitiedot, tarkastukseen kuluu aikaa noin vuorokausi. Vuokrauksen päättyessä palkkio maksetaan tilillesi noin viikon kuluessa vuokran päättymisestä.
Täytyykö vuokratuloista maksaa veroja?
Kyllä, kun vuokraat tuotteita Renda palvelun kautta syntyy siitä vuokratuloa josta täytyy maksaa veroa. Kirjaa vuokratulot muistiin ja ilmoita ne verottajalle osoitteessa vero.fi. Näet kaikki tilauksesi kohdassa asetukset>tilaukset. Huomioithan, että voit vähentää verotuksesta kustannukset jotka ovat aiheutuneet suoraan vuokrauksesta, esimerkiksi Rendan 5% palvelumaksun. Lisätietoa verotuksesta sivulla vero.fi
Miten voin sulkea tilini?
Kun haluat lopettaa Renda verkkosivuston käytön ja poistaa tilin, siirry kohtaan asetukset> tilintiedot>käyttäjätilin poisto. Huomioithan että poistaessasi käyttäjätunnuksesi, kaikki henkilökohtaiset tietosi (nimi, puhelinnumero, osoite, sähköpostiosoite, profiilikuva, jne.) poistuvat pysyvästi. Tietojen palauttaminen ei ole mahdollista. Samalla kaikki ilmoitukset poistuvat palvelusta. Et voi aktivoida tunnustasi uudelleen poiston jälkeen.
Tapahtumat, joissa mukana on ollut muita osapuolia (keskustelut, tilaukset, antamasi palautteet, jne.) eivät poistu tunnusten poiston yhteydessä. Nimeäsi ei kuitenkaan näytetä näiden tapahtumien yhteydessä. Muistathan tallentaa ansaitsemasi vuokratulot verottajaa varten ennen kuin poistat käyttäjätilin.
Miksi minun täytyy kertoa tilitiedot ja mikä on Stripe ja PayPal?
Stripe ja PayPal ovat maksupalveluntarjoajia, joita Renda käyttää maksujen siirtämiseen. Lisätietoa Stripesta osoitteessa stripe.com ja PayPalista osoitteesta Paypal.com Tarvitsemme tilitietojasi, jotta pystyt asettaa tuotteita vuokralle ja saamaan siitä korvauksen. Stripe ja PayPal siirtää korvauksesi suoraan tilillesi noin seitsemässä arkipäivässä. Valitettaessa maksu palveluntarjoajaksi Stripen mitään ylimääräisiä kuluja ei tule, valitessasi PayPalin kuluihin lisätään komissio PayPalille.
Mitä tapahtuu jos vuokraamani tuote hajoaa tai vaurioituu?
Tuotteen hajotessa kesken vuokraus jakson aikana, ota yhteyttä tuotteen vuokraajaan ja Renda asiakaspalveluun. Kerro mahdollisimman yksityiskohtaisesti mitä tuotteelle on käynyt. Mikäli olet maksanut vuokralle antajalle pantin ja olette sopineet, että tuotteen hajotessa menetät pantin tällöin vuokralleantajan ei tarvitse maksaa panttia takaisin. Vuokralleantaja on vastuussa tuotteesta ja tuotteen hajotessa vuokraaja ja vuokralleantaja sopivat tilanteesta keskenään. Renda ei ole vastuussa tuotteista tai vuokrauksesta. Rendalla on oikeus poistaa käyttäjiä, jotka eivät noudata yleisiä ohjeita, jotta Renda olisi mahdollisimman turvallinen verkkosivusto suosittelemme antamaan palautetta ja ottamaan yhteyttä vahinkotapauksissa.
Mitä jos vuokraaja ei palauta tuotetta?
Renda ei ole vastuussa tuotteista tai vuokrauksesta, jos vuokraaja ei palauta tuotetta raportoi vuokraajasta Rendan asiakaspalveluun osoitteeseen renda@renda.fi ja anna käyttäjälle palautetta. Näin voimme poistaa vuokraajan verkkosivulta. Renda suosittelee pantin pyytämistä vuokraajalta aina kun kyseessä on arvokas esine. Väärinkäyttötapauksissa Renda tekee asiasta ilmoituksen viranomaisille, jonka jälkeen asian käsittely siirtyy heille.
Miten otan yhteyttä Rendan asiakaspalveluun?
Voit ottaa Rendan asiakaspalveluun yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen renda@renda.rent tai käyttää verkkosivuton omaa viesti toimintoa, pääset siihen tästä linkistä.
Miten luon uuden ilmoituksen vuokrattavasta tuotteesta?
Voit luoda uuden ilmoituksen klikkaamalla lisää uusi ilmoitus, valitse mielestäsi sopivin kategoria ja mahdollisesti alakategoria, täytä kaikki vaaditut kohdat, ja lisätietoa kohdassa kerro tarkemmin tuotteesta. Lopuksi paina tallenna ilmoitus.
Voinko käyttää verkkosivustoa jos olen alaikäinen?
Valitettavasti Renda verkkosivusto on toiminnassa ainoastaan täysi-ikäisille henkilöille.
Miten vuokraan tuotteen toiselta?
Vuokraa tuote etsimällä tuote hakukentän, kategorian tai kartan avulla. Kun olet löytänyt vuokrattavan tuotteen määritä vuokrauksen alkamis- ja loppumispäivämäärät, ja siirry kohtaan ehdota vuokraa. Riippuen minkä maksuvaihtoehdon tuoteen vuokralletarjoaja on valinnut, voit maksaa vuokran joko maksupalveluntarjoaja Stripen tai PayPalia käyttäen. Maksu siirtyy Rendalle vasta kun vuokralleantaja on hyväksynyt vuokrauksen. Huomioithan että vuokraus ehdotuksen lähettäminen on vuokraajan puolelta sitova, mikäli haluat lisätietoa ennen vuokrauksen ehdottamista käytä siihen viestipalvelua. Viestin voit laittaa julkisena, jos uskot että vastauksesta on hyötyä myös muille vuokraajille, mutta mikäli viesti koskee noutoa, aikaa, tms. niin suosittelemme laittamaan viestin yksityisviestinä. Vuokralleantaja hyväksyttyä vuokrausehdotuksen sovitte viestipalvelun avulla ehdoista, tapaamisesta ja noudosta. Jos vuokralleantaja ei hyväksy ehdotusta kolmen päivän sisällä peruuntuu vuokrausehdotus automaattisesti. Kun vuokrattava tuote on noudettu, ilmoita pyyntö toteutuneeksi, tällöin vuokrarahat siirtyvät vuokralleantajalle. Palauta tuote sovitusti, tuote on mahdollisesti vuokrattuna jo seuraavana päivänä, joten tuote tulee aina palauttaa vuokrauksen viimeisenä päivänä. Rendalla on oikeus poistaa kaikki käyttäjät jotka eivät noudata yleisiä ohjeita.
Miten vuokraan tuotteitani muille?
Lisää oma tuote kohdassa lisää ilmoitus, valitse sopiva kategoria ja täytä tuotteen tiedot mahdollisimman tarkasti. Saat ilmoituksen sähköpostiin ja Renda palveluun kun olet saanut vuokraehdotuksen. Hyväksy vuokraehdotus, hyväksymisen jälkeen vuokraajan rahat siirtyvät Renda palvelulle, tämän jälkeen voitte sopia vuokraajan kanssa ehdoista, noudosta ja palautuksesta. Suosittelemme tapaamaan julkisella paikalla, noudattaen hygienia ohjeistuksia. Kun vuokraaja on saanut tuotteen hän merkitsee tilauksen toteutuneeksi, jolloin vuokralleantajan palkkio siirtyy hänen tilille, siirtoon kuluu aikaa noin viikko. Huomioithan että maksupalveluntarjoaja Stripe ei veloita lisämaksua siirrosta, mutta maksupalvelun tarjoaja PayPal veloittaa vuokralle antajalta n. 2-5% palkkion. Voit vastaanottaa vuokrapalkkioita suoraan myös Stripe tilille. Huomioithan että kaikesta vuokratulosta täytyy maksaa veroja, lisätietoa osoitteesta vero.fi
Onko henkilökohtaiset tietoni suojattu palvelussa?
Rekisteröityessäsi ja lisätessä henkilökohtaiset tietosi palveluun, tiedot tallennetaan Sharetriben palvelimelle. Lisätietoa tietoturvasta ja tietojesi käsittelystä voit lukea kohdasta tietosuojakäytäntö.
Mitä tehdä jos epäilen väärinkäyttöä?
Mikäli epäilet väärinkäyttöä palvelussa, ilmoituksen aitoutta tai henkilön epärehellisyyttä, niin ilmoitathan asiasta viipymättä asiakaspalveluun. Asiakaspalvelu tutkii asian ja on tarvittaessa yhteydessä viranomaisiin. Rendalla on oikeus luovuttaa pyynnöstä kaikki palveluun tallennetut tiedot viranomaisille.
Miten otan yhteyttä asiakaspalveluun?